logo

Vai Rīgai vajadzīgi ūdeņraža transportlīdzekļi?

24.01.2017 Imārs Kiršbaums

480651_443327915760343_720424110_n

„1 kilograms ūdeņraža, iegūts elektrības, kas saražota vēja stacijā, maksātu 6,98

USD par kilogramu, to var pielīdzināt 8 litriem benzīna, kas maksā ap 7,5 USD. 2008. gadā

ASV par 1 kg ūdeņraža uzpildes stacijās bija jāmaksā no 6‐10 USD.”

Respektīvi, 1 kg ūdeņraža maksā tikpat, cik 8 l benzīna.

http://vide.lu.lv/docs/Udenraza%20tehnologijas%20un%20nakotnes%20energijas%20avoti%20SAUCE2011.pdf

„Nākotnes autobuss uz 100 km patērē 10-14 kg ūdeņraža.”

Tātad, ar vienu kg ūdeņraža Var nobraukt 10 km, savukārt ar 8 l benzīna (vai dīzeļdegvielas) – 100 km.

http://travelnews.lv/foto/?gid=2652&iid=38453

Tiesa, nenoliegšu, ka pēdējā laika ir radīti vieglie automobiļi, kuri ar 1 kg ūdeņraža var nobraukt 100 km:

http://www.videsvestis.lv/content.asp?ID=140&what=50

https://www.skandimotors.lv/lv/riga/jaunumi/hyundai/prezentets-pirmais-udenraza-elektro-automobilis-hyundai-ix35-fuel-cell-286?setRegion=2

Par trolejbusiem sākotnēji informācija tika pasniegta tā, ka varēja saprast, ka trolejbusi brauks ar ūdeņradi. Nodomāju, ka tā jau nu gan ir galējā bezjēdzība, nomainīt nepiesārņojošo elektrību ar ūdeņradi. Izrādījās, ka tomēr tik traki nav. Trolejbusos tiks aizstāti rezerves vilces jaudu nodrošinošie dīzeļģeneratori ar jaunās paaudzes ūdeņraža kurināmā elementu moduļiem. Tomēr nav skaidrs cik daudz tas rezerves dīzeļģenerātors tiek darbināts, lai būtu jēga to nomainīt ar dārgo ūdeņraža kurināmo elementu.

Paredzēta 10 ūdeņraža trolejbusu un 10 ūdeņraža autobusu iegāde par 18 miljoniem EUR. Runājot par vienotas ūdeņraža ražošanas, uzglabāšanas un uzpildes stacijas izbūvi – tās atrašanās vieta plānota Vienīgas gatvē 6, un to varētu izmantot kā sabiedriskais, tā privātais transports. Stacijas būvei plānotā summa ir 4,5 miljoni eiro, no kuras 50% segtu Eiropas Savienības līdzfinansējums.

https://www.riga.lv/lv/news/jaunie-udenraza-trolejbusi-riga-vai-tiesam-dabai-draudzigaki?9194

http://www.rea.riga.lv/component/content/article?id=1009

http://www.delfi.lv/bizness/biznesa_vide/par-4-5-miljoniem-eiro-plano-izbuvet-udenraza-razotni-riga.d?id=47575157

http://skaties.lv/zinas/latvija/rigas-satiksme-teres-18-miljonus-lai-nopirktu-jaunus-udenraza-autobusus-un-trolejbusus/

Ūdeņradi paredzēts iegūt no dabasgāzes. (metode: Joprojām lētākais ūdeņradis tiek iegūts dabas gāzes reformācijā ar pārkarsētu ūdens tvaiku: CH4+ H2O ↔ CO + 3H2

http://www.rea.riga.lv/files/Vide_un_Energija_2014_REA_seminars_17-10-2014_Janis_Kleperis.pdf  )

Arī autobusu un trolejbusu iegādes 50% segs ES.

http://skaties.lv/zinas/latvija/rigas-satiksme-teres-18-miljonus-lai-nopirktu-jaunus-udenraza-autobusus-un-trolejbusus/

Tomēr ir arī skeptiski viedokļi. RTU Enerģētikas un elektrotehnikas fakultātes dekāns Oskars Krievs norāda, ka ūdeņraža degvielas elementi, kas no ūdeņraža rada elektrību, ir ļoti dārgi, jo tajos izmanto platīna katalizatoru. Turklāt to kalpošanas laiks neesot ilgs, kā kurš ražotājs to garantē, bet tas nav tāpat, kā nopirkt dīzeļautobusu un zināt, ka miljons kilometrus ar to var nobraukt. Ar šo degvielas šūnu darbināmam autobusam noteikti mūžs nebūs tik garš. Tātad tur vēl būs jāmaina tieši tā visdārgākā daļa. Tā kā ir stipri jāskatās, vai tas ir ekonomiski izdevīgi.

Kā dzirdēju NA frakcijas 3. janvāra sēdē, budžetā (kuru NA neatbalstīja), Rīgas dome ūdeņraža autobusu un trolejbusu iegādi un stacijas izbūvi „Rīgas satiksmei” finansēs par 19 miljoniem EUR. Tā ir lielāka summa, nekā publikācijās minētā summa – 22,5 miljoni, no kuriem pusi segšot ES. Domājams, tas tāpēc, ka iepirkumu procedūru faktiskie rezultāti būs lielāki, kā paredzēts.

Šeit esmu centies objektīvi apkopot pieejamo informāciju. Taču palieku pie viedokļa, ka ūdeņraža transports ir tāda pat afēra, kā  vairums AER ražotņu, kuru ekonomiski neizdevīgās tehnoloģijas iedzīvotājiem un uzņēmējiem jāfinansē ar OIK maksājumiem.

Imārs Kiršbaums

2017. g. 24. janvāris

 

KomentāriKārtot pēc DatumaVērtējuma

Lai komentētu, ir jābūt autorizētam lietotājam.