logo

Drošības ziņojums atklāj Krievijas specdienestu rīcību pret Latvijas valsti (1)

03.07.2014 Jānis Dombrava Saeimā

Uzruna par Ministru prezidenta ziņojuma Saeimai par Latvijas nacionālo drošību.

Cienījamā Ministru prezidente, godātā Saeima!
Iesākumā vēlos pateikties ziņojumu sagatavotājiem un drošības iestādēm, kuras ikdienā ir maz redzamas, bet ir devušas būtisku artavu mūsu valsts drošības nostiprināšanā. Viennozīmīgi atbalstāmas ir norādītās prioritātes, piemēram, sniegt atbalstu bruņotajiem spēkiem tsk. jaunsardzei un zemessardzei; stiprināt valstisko ideoloģiju un patriotisma līmeni sabiedrībā.

Ziņojums ir vērtīgs ieskats Latvijas drošības situācijā un galvenajos izaicinājumos. Runāt var par daudziem aspektiem, bet pieminēšu vien dažus:
Pirmkārt, es vēlos runāt, par ziņojuma sadaļā 1.5 „Ārvalstu izlūkdienestu aktivitātes un klasificētās informācijas aizsardzība” iekļauto informāciju. Šajā sadaļā ir norādīts: „Izlūkdienestu darbības ir vērstas uz publiski nepieejamas informācijas iegūšanu, kas dienesta pārstāvētajai valstij dotu priekšrocības politisku, ekonomisku un militāru mērķu īstenošanā. Cits specdienestu uzdevums ir aktīvo pasākumu īstenošana, kuru mērķis ir ietekmēt Latvijas lēmumu pieņēmēju, sabiedrības vai starptautisko organizāciju rīcību.”
Jāatzīst, ka šāds ieraksts ir kliedzošs. Tas norāda, ka Latvijā ir aktīva ārvalstu izlūkdienestu darbība. Rodas jautājumi par norādīto ārvalstu izlūkdienestu uzdevumu veikt aktīvos pasākumus, kuru mērķis ir ietekmēt Latvijas lēmumu pieņēmējus. Kā izpaužas šie pasākumi un vai ir konkrēti gadījumi, kad ārvalstu izlūkdienestu darbības rezultātā valsts augstākās pārvaldes institūcijas ir pieņēmušas lēmumu citas valsts interesēs?

Vēlos pieminēt sadaļā 2.1.2. pieminēto faktu, ka Krievijas investīcijas Latvijā var dalīt 3 lielās kategorijās – finanšu sektors, enerģētika un nekustamais īpašums. Nekustamā īpašuma investīcijas ir saistītas ar uzturēšanās atļaujām, kas principā ir atkarīgas no politiska lēmuma Latvijā. Savukārt sadaļā 2.2. ir teikts: „Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja lietvedībā ir bijuši kriminālprocesi, kuru ietvaros ir konstatēta kukuļošana uzturēšanās atļauju piešķiršanas procedūrās.”
Šādi ieraksti liek uzdot arvien jaunus jautājumus un jo sevišķi – kāpēc dažu gadu laikā daudzi politiķi ir mainījuši savu attieksmi pret uzturēšanās atļauju tirdzniecību par 180 grādiem.

1.5. sadaļā ir iekļauts teikums, kas nosaka: „Paredzams, ka ārvalstu specdienesti turpinās izmantot tautiešu organizācijas savu ģeopolitisko interešu realizēšanai Latvijā.” Savukārt 2.3.1. sadaļā ir norādīts: „Būtiska loma Krievijas īstenotās tautiešu politikas koordinēšanā un pārraudzībā ir šīs valsts diplomātiskajām pārstāvniecībām, kas 2013. gadā vēl vairāk nostiprināja savu kā tautiešu politikas pārrauga un koordinatora lomu Latvijā.”
No šīs publiski pieejamās informācijas ir iespējams izdarīt secinājumu – ja ārvalstu specdienesti izmanto tautiešu organizācijas savu ģeopolitisko interešu realizēšanai Latvijā un to pašu dara Krievijas diplomātiskās pārstāvniecības, tātad visticamāk Krievijas diplomātiskās pārstāvniecības Latvijā ir cieši saistītas ar Krievijas specdienestiem, kuri darbojas Latvijā. Tie īsteno saskaņotu darbību tautiešu politikas jautājumos, kura ir vērsta pret Latvijas interesēm.

Cits citāts no ziņojuma par Latvijas nacionālo drošību: „Izveidotais mehānisms finansējuma saņemšanai no Krievijas nodrošina prokrievisko organizāciju darbības Latvijā saskaņošanu ar Krievijas interesēm.  Par galveno mērķtiecīga finansējuma sadales mehānismu pēdējos gados kļuvuši Krievijas valsts institūciju dibinātie un kontrolētie specializētie fondi. Fondi “Russkij Mir”, Gorčakova vārdā nosauktais publiskās diplomātijas fonds un “Ārvalstīs dzīvojošo Krievijas tautiešu atbalsta un aizstāvības fonds”. Savukārt citā šīs sadaļas daļā ir minēts: „Dažādu ar Krievijas īstenotās tautiešu politikas saistīto nevalstisko organizāciju darbība, līdzīgi kā iepriekš, bija vērsta pret Latvijas sabiedrības saliedētību un Latvijas krievvalodīgo iedzīvotāju piederības sajūtas Latvijai graušanu.”

Nav skaidrs, kāpēc šī mūsdienu Kominterne jeb dažādie Krievijas fondi un biedrības, kuras barojas no šiem fondiem, var netraucēti darboties Latvijā. Ja mēs nevēlamies aizliegt šo organizāciju darbību, tad šai ziņā mēs varētu sekot Krievijas paraugam. Krievija ieviesa nepieciešamību biedrībām, kuras saņem finansējumu no ārvalstīm reģistrēties kā „ārvalstu aģentiem”. Latvijas gadījumā varētu uzdot biedrībām reģistrēties, ja tā saņem finansējumu no 3. valstīm, piemēram, dažādām antifašistu biedrībām pirms sava nosaukuma būtu jāiekļauj „Krievijas finansētā biedrība”. Tas ļautu gan Latvijas iedzīvotājiem, gan starptautiskajai sabiedrībai iegūt objektīvāku informāciju, ja kāda biedrība publiski izsakās vai rīkojās pret Latvijas interesēm.

Noslēgumā vēlos atzīmēt vēl vienu rindkopu no ziņojuma: „Ir pamats uzskatīt, ka tautiešu politikas aktīvisti Latvijā, kuri kandidēs Saeimas vēlēšanās 2014. gadā, lai piesaistītu iespējami lielāku sabiedrības uzmanību savai personībai, var iesaistīties dažādās provokatīvās akcijās vai to organizēšanā. Šīs akcijas, visticamāk, būs orientētas uz sabiedrības šķelšanu un piederības Latvijai mazināšanu.”
Ceru, ka šādas personas, kuras īsteno akcijas, lai šķeltu sabiedrību un mazinātu piederību Latvijai tiks sauktas pie kriminālatbildības.

Kā redzams darāmā darba ir daudz un es plašāk iztirzāju vien dažus jautājumus, tāpēc aicinu mūsu valsts drošības vārdā īstenot aktīvu rīcību dažādu drošības izaicinājumu novēršanai.

Jānis Dombrava

KomentāriKārtot pēc DatumaVērtējuma

  • trafix 1

    05.07.2014 19:00

    nu ja, mums darbā sēž latviski nerunājošie un cauru dienu klausās avtoraģio.Vispār jau Latvijas stacija.Putiņa slavināšana un mūsu valsts nievāšana. Nu,kad eju garām,pagriežu viņiem uz skonto un neviens pat neiepīkstas,bet kad aizeju-atkal tas pats....Vajadzētu gan pievērst uzmanību arī radiostacijām - kas un ko tur raida.

Lai komentētu, ir jābūt autorizētam lietotājam.