logo

Edvīns Šnore: Krievu SuperJet pa sētas durvīm? (2)

02.12.2015

Edvīns Šnore
Vakar (1.dec.) vakarā valdība esot panākusi vienošanos, ka AirBaltic tomēr nelidošot ar krievu SuperJet lidmašīnām. Pēc premjeres teiktā to garantēs jauns punkts AirBaltic akcionāru līgumā, kas paredz aizliegumu iegādāties, īrēt un izmantot militāri rūpnieciskā kompleksa produkciju, pret kuru vērstas Eiropas Savienības sankcijas. Šādam formulējumam piekrītot arī investors, kurš vēl nesen izvirzīja ultimātu par Suhoi lidmašīnu iegādi.

Atļaušos minēt, ka investors piekrīt tāpēc, ka minētais formulējums (ja tas patiešām ir tāds, kā to citē Straujuma) nemaz neaizliedz pirkt kārotās krievu lidmašīnas. Lieta tā, ka uz Suhoi SuperJet lidmašīnām SSJ-100 neattiecas ES sankcijas.

Sankcijas, kuras ES ieviesa pret Krieviju un kuru pilns teksts atrodams ES Oficiālā Žurnāla 2014.g. 12. septembra numurā, patiešām min Krievijas valsts akciju sabiedrību United Aircraft Corporation [UAC] (orig.: Объединённая авиастроительная корпорация), kurā ietilpst Suhoi aviobūves uzņēmumi. Taču ES dokumenta komplicētajā tekstā sīkā drukā ir minēti arī izņēmuma gadījumi, kad sankcijas nav piemērojamas. Un tās nav piemērojamas tādai šo uzņēmumu produkcijai un projektiem, kas nav saistīti ar militāro jomu (for non military use and for a non military end user).

Tādējādi UAC pakļautībā esošā Suhoi SuperJet projekts ir ārpus ES sankcijām. Vēl vairāk, Rietumu tirgos SSJ-100 piedāvā Krievijas Itālijas kopuzņēmums Superjet International (SJI), kurā itāļu pusei (Alenia Aermacchi) ir pat kontrolpakete.

Viss ir legāli un caurspīdīgi. Problēma vienīgi, ka neviens krievu lidmašīnas nez’ kāpēc nepērk. Nu jau vairākus gadus un pat pēc ievērojamas cenu samazināšanas. Tie nedaudzie klienti, kas SSJ-100 līdz šim bijuši, nāk no tādām valstīm kā Kambodža, Meksika un Irāna. Eiropā pagaidām neviena klienta nav. Īru CityJet un belģu VLM izrādīja interesi, taču līgumi tā arī netika noslēgti.

Iespējams, ka potenciālos pircējus šokēja SSJ-100 paraugdemonstrējums 2012. gadā, kas beidzās ar lidmašīnas ietriekšanos kalnā un ekipāžas bojāeju.

Taču visdrīzāk gan rietumu pircēji labi saprot, ka bezmaksas siers (super lētas lidmašīnas) ir tikai peļu slazdā. Reti kurš vairs nezin, ka Krievijas valsts korporāciju starptautiskais bizness patiesībā nav nekāds bizness, bet gan politiskās šantāžas ierocis Vadoņa rokās. Krievijas tuvējā apkārtnē tāpēc labticīgus antiņus vairs grūti atrast, visi labāk turās pa gabalu. Jācer, ka mūsu valsts nekļūs par izņēmumu.

Latvijai kristālskaidri ir jāpasaka, tostarp AirBaltic līgumā, ka Latvija nepirks, neīrēs un neizmantos nekādas lidmašīnas, kas ražotas Krievijas UAC uzņēmumos.

Pārpublicēts no portāla delfi.lv

KomentāriKārtot pēc DatumaVērtējuma

  • Jesus General

    02.12.2015 11:44

    Nesaprotu kāpēc šo darāt? Vai strādājat Šķēles interesēs, kurš cenšas izgāzt atbalstu AB attīstībai, un, sabotējot, samazināt tās vērtību, lai pēc tam varētu nākt kā glābējs?

    • Elkukalns W

      03.12.2015 10:53

      Ja TB/LNNK konsekventi pildītu savu programmu, tad Šķēle būtu pliks un nabags. Bet Jūsu ideju ar šaubīga darījuma finansēšanu ar vienu domu, ''iezāģēt'' Šķēlem, tiešām grūti saprast! Mēs atļāvām sevi apzagt un samaksāsim citam zaglim, lai nepievāktu pirmais. Dzelžaina loģika!

Lai komentētu, ir jābūt autorizētam lietotājam.