logo

Roberts Zīle: Malaizijas reisa MH17 notriekšana rāda, ka aviācijā jāņem vērā jauni konfliktu zonu paveidi (1)

04.09.2014 Rolands Pētersons Eiropas Parlamentā

Foto: Bokeh-licious (CC BY-NC-ND 2.0).

Brisele, 2014. gada 4. septembris

Eiropas Parlamenta Transporta un tūrisma komiteja vakar tikās ar ekspertiem no vairākām starptautiskajām organizācijām un ES struktūrām, kas saistītas aviācijas drošību – IATA, Eurocontrol, ECAC un Eiropas Aviācijas drošības aģentūras, lai pārrunātu aviācijas drošības un gaisa telpas pārvaldes jautājumus, kas izriet no Malaizijas reisa MH17 notriekšanas Ukrainā, un iezīmētu nepieciešamos risinājumus attiecībā uz lidojumu drošības riskiem, lidojot virs konfliktu zonām.

Starpvalstu informācijas apmaiņas mehānisms par aviācijas drošības riskiem virs konfliktu zonām šobrīd jau pastāv, taču Ukrainas gadījumā ir neskaidrs  konflikta zonas statuss, un tas, kura valsts ir atbildīga par informācijas sniegšanu starptautiskajām aviācijas drošības organizācijām.

Deputāts Roberts Zīle diskusijā norādīja uz diviem galvenajiem politiskajiem aspektiem, kas nākotnē nopietni jāņem vērā gaisa telpas pārvaldības un drošības sakarā.

Pirmkārt, ir acīmredzams, ka militārās un teroristiskās darbības mūsdienās ieņem aizvien jaunas formas un ar to turpmāk nevar nerēķināties. “Ukrainas gadījumā mēs redzam t.s. ”kombinēta kara” scenāriju, kur oficiāli starp divām valstīm karastāvokļa nav, taču reāli karadarbība notiek, un vienas valsts teritoriju un gaisa telpu faktiski kontrolē cita valsts. Neviena it kā nekontrolēto kaujinieku rīcībā esošā militārā tehnika un tehnoloģijas, par kuras piegādi un  lietošanu Ukrainā, protams, ir atbildīga Krievija, ir tik jaudīga, ka nopietni apdraud lidmašīnu pārlidojumus. Līdz ar to, starptautiskajos aviācijas nolīgumos būtu jāprecizē t.s „konflikta zonas” jēdziens, kurā aviosatiksme tiek ierobežota vai aizliegta, lai novērstu iespējamos triecienos pa civilajam lidmašīnām”, norāda Zīle.

“Tā ir Krievijas jauna stratēģija – noliegt savu iesaisti konfliktā, pēc katastrofas starptautiski paziņojot, ka atbildība jāuzņemas Ukrainai”, viņš uzsver.

Sarunas dalībnieki atzina, ka  faktiski nav juridiska regulējuma, kas nodrošinātu starptautisku aviācijas ekspertu un izmeklētāju piekļuvi lidmašīnas katastrofas vietai tādās teritorijās, ka atrodas neviena it kā nekontrolētu “dumpinieku” rokās. Notriektā MH17 reisa bojā gājušo tuvinieki un viņu valstu sabiedrības bija šokētas ieraugot, ka katastrofas vietā notiek marodierisms, ņirgāšanās par upuriem, tiek novākti un nobēdzināti pierādījumi, bet eksperti katastrofas apstākļu noskaidrošanai netiek pielaisti. Turklāt, notiek informācijas slēpšana un sagrozīšana.

Roberts Zīle debatē norādīja, ka IATA, gan ES ir jāmeklē risinājumi un jārosina izstrādāt starptautisku pasākumu sistēmu, kas ļautu aviācijas ekspertiem nekavējoties piekļūt lidmašīnas katastrofas vietai arī šādās teritorijās. ” Politiski nav attaisnojams fakts, ka attiecīgās starptautiskās aviacijas organizācijas šādos apstākļos tikai “noplāta rokas” un neko nevar iesākt, un faktiski nav risinājuma. Šādos gadījumos ir jānosaka, ka – lai kuras valsts faktiski kontrolētā teritorijā atrastos negadījuma vieta, šai valstij ir pienākums nekavējoties nodrošināt starptautiskajiem izmeklētājiem pieeju šai vietai. Un, konkrētajā gadījumā, ir jāatrod veids, kā par notikušo likt atbildēt Austrumukrainas teroristus kontrolējošajai valstij – Krievijai”.

Sīkāka informācija,
Rolands Pētersons, Eiropas Parlamenta ECR grupas preses asistents
+ 32 498984707
+ 371 29157405
rolands.petersons@europarl.europa.eu

KomentāriKārtot pēc DatumaVērtējuma

  • Imants Parādnieks

    05.10.2014 19:04

    Jāpieļauj: ka abās pusēs - ir tie - kas - "noplāta rokas" un - ka abu pušu plātītājiem - "rovītē cepeši ož"! Mērķis - sasniegts! Asentiņš līst! Ir arī - "izredzēto" upuri? Tie - Daži? Ne-skaitās!

Lai komentētu, ir jābūt autorizētam lietotājam.