logo

Saeimas sēde: Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas likums un ātro kredītu biznesa ierobežošana

30.04.2015 Rihards Kols Pašvaldībās

Foto: creditbox.lv ekrānšāviņš 20.03.2015

Frakcijas viedokli sagatavojis deputāts Rihards Kols.

Šīsdienas Saeimas sēdē tika skatīti gan pagājušā nedēļā neizskatītie darba kārtības punkti, gan notika vēl viena Saeimas sēde ar dažādiem nozīmīgiem jautājumiem. Kā būtiskākos akcentēšu divus no tiem.

Pirmkārt, tika skatīti grozījumi Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas likumā, kas paredz izstrādāt jaunu modeli, kā finansiāli tuvināt nabadzīgākās pašvaldības turīgākajām. Diemžēl pašreizējā kārtība tā arī līdz galam nav atrisinājusi to, ka visas pašvaldības spētu apmierināt savas finansiālās vajadzības, tāpēc ik gadu pašvaldības ir saņēmušas arī valsts finansējumu. Bija radušās arī citas problēmas šī modeļa ietvaros, jo, piemēram, pēc administratīvās reformas, finanšu sadalījums kļuva neproporcionāls iedzīvotāju skaitam novados attiecībā pret Republikas pilsētām, kā arī dažādu citu iemeslu dēļ bija pamats ieviest sistēmiskas izmaiņas. Pie jaunā modeļa būtiskākā atšķirība ir tā, ka visvairāk iegūst tās pašvaldības, kuras nodarbojas ar saimniecisko darbību, kā arī veikta virkne citu uzlabojumu.

Lai gan NA atbalstīja šos grozījumus, tomēr mēs neesam līdz galam apmierināti ar Finanšu ministrijas piedāvājumu un tāpēc uz otro lasījumu iesniegsim konkrētus priekšlikumus šī likumprojekta uzlabošanai. Šobrīd problēmu mēs saskatām tajā, ka galvenie ieguvēji no jaunā modeļa tik un tā paliks lielās pilsētas un attīstības centri, kuriem jau tāpat papildus līdzekļi ir pieejami kaut vai, piemēram, ar Eiropas Savienības fondu starpniecību. Tāpēc viens no iespējamajiem variantiem, kuru NA plāno virzīt, ir noteikt speciālu kritēriju, kas atbalstītu tieši tās teritorijas, kas atrodas valsts pierobežā. Un tieši pretēji – samazināt kritērijus attiecībā uz teritorijām, kas atrodas kāpu aizsargzonās. Ja paredzams, ka pēc jaunā modeļa lielākā daļa Latgales saņemtu mazāk, tad pēc mainītiem kritērijiem gan Latgale, gan Ziemeļvidzeme, gan Dienvidkurzeme saņemtu vairāk no šī izlīdzināšanas fonda. Papildus tam, Nacionālā apvienība uzskata, lai patiešām panāktu likuma mērķi par pašvaldību finanšu izlīdzināšanu, būtu jāievieš papildus apgrūtinājumi attiecībā uz Republikas pilsētām, jo pašreiz piedāvātajā likumprojekta redakcijā tiek būtiski stiprināts tas, ka lielākie ieguvēji no jaunās sistēmas būs tieši lielākās pilsētas.

Otrs jautājums, kurš, mūsuprāt, ir būtisks Latvijas iedzīvotājiem, ir grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā, kas paredz ierobežojumus tā saucamo ātro kredītu biznesā. Šis, visnotaļ ienesīgais bizness ir iedzinis parādu jūgā ļoti daudz Latvijas iedzīvotāju un ģimeņu. Grozījumi paredz ierobežot parādsaistību apmērus, jo pašlaik iespējams, ka parāds var vairākas reizes pārsniegt aizdevuma summu. Nacionālā apvienība uzskata, ka šī biznesa nozare būtu vēl vairāk jāierobežo. Līdz ar to mūsu priekšlikumi paredzēja palielināt vecumu un ierobežot darba laiku, no kura var pietikties ātrā kredīta aizdevuma saņemšanai, un, piemēram, noteikt, ka soda naudas apmērs par kavējumu nevar pārsniegt 100% no aizdevuma, kā arī citus ierobežojumus. Ja šos priekšlikumus pieņemtu, tas būtiski aizsargātu Latvijas patērētājus no nesamērīgām parādsaistībām un spētu ieviest samērīgumu attiecībā uz aizņemtā kredīta un soda naudu apmēru.

Nacionālās apvienības vārdā vēlos sveikt visus klausītājus valsts svētkos 4. maijā!

Paldies par uzmanību!

KomentāriKārtot pēc DatumaVērtējuma

Lai komentētu, ir jābūt autorizētam lietotājam.