Eiropas Parlamentā:

Aktuālais paveiktā apkopojums 2018 – 2019

 

Strādāšana milzīgā demokrātiskā institūcijā nozīmē, ka tu viens vari ietekmēt jautājumus tikai ilgstošā, profesionālā un pacietīgā darbā, kas nes autoritāti, ietekmi un rezultējas savas valsts interešu sasniegšanā.

Roberts Zīle (Nacionālā apvienība) ir pieredzes bagātākais un aktīvākais Latvijas un Baltijas valstu deputāts EP (mepranking.eu dati). Ievēlēts par 3. ietekmīgākās EP frakcijas Eiropas Konservatīvo un reformistu (ECR) grupas viceprezidentu un runasvīru (koordinatoru) EP Transporta komitejā.

Rail Baltica atbalsts

Roberts Zīle nodibinājis un vada EP deputātu sadarbības grupu “Rail Baltica draugi”, kuras mērķis ir veicināt šī projekta kā Eiropas prioritārā liela mēroga transporta mezgla īstenošanu. Novērstas daudzas pārrobežu nesaprašanās situācijas, un panākts, ka šis projekts arī nākamajā ES daudzgadu finanšu ietvarā (DFI) 2021-2027 tiek uzskatīts par prioritāru un tiks atbalstīts ar Eiropas budžetu līdz 85% no projekta izmaksām.

Ieguvums Latvijai

Jau šajā laika posmā katra no Baltijas valstīm ieguvusi vairākus simtus miljonu eiro un varēs pretendēt uz papildu finansējumu 2020. gadā. Pabeidzot sarunas starp EP un ES Padomi, teju droši var apgalvot, ka Rail Baltica projekts saņems pietiekamu finansējumu, lai to varētu pilnībā pabeigt.

Tad mums beidzot būs Eiropas standarta ātrvilciena satiksme, nevis tikai Krievijas virziena un Pasažieru vilciena postpadomju standarts. Latvijā ienāks lielākās investīcijas no ES budžeta, kas neapšaubāmi veicinās mūsu ekonomiku.

Latvijas (t.sk. visu Baltijas valstu) interešu aizstāvība ES transporta politikā, esot ECR grupas atbildīgajam nozares koordinatoram.

Teju visa transporta politika Latvijā tiek noteikta Eiropas līmenī, tāpēc būtiski panākt rezultātu direktīvu un regulu projektos.

Pieņemta Zīles vadītā ES regula par Eiropas dzelzceļa aģentūru, kurā panākts kompromiss ar ES Padomi (proti, visu dalībvalstu satiksmes ministriem) Latvijas prezidentūras laikā. Nodrošināts atvērtāks dzelzceļa pārvadājumu tirgus gan kravām, gan pasažieriem.

Ieguvums Latvijai

Izdevies panākt, ka Baltijas valstis naudu, ko nepieciešams tērēt dzelzceļa sertifikācijas iegūšanai, varēs paturēt savās valstīs. Četru gadu laikā visu trīs Baltijas valstu institūcijām jāvienojas par noteikumiem, lai vienā valstī izdota atļauja darbotos arī pārējās Baltijas valstīs.

2019. gada  februārī pieņemts Zīles vadītais ziņojums par starppilsētu autobusu satiksmes pakalpojumu tirgus liberalizāciju.

Neraugoties uz EP kreisā spārna politiķu centieniem nepieļaut balsojumu par likumprojektu, tomēr rezultātu izdevās panākt, sabalansējot  pakalpojumu sniegšanu pasažieru pārvadājumos ar konkurences pastiprināšanu starppilsētu autobusu maršrutos.

Zīlem kopā ar kolēģiem izdevās piespiest Eiropas Komisiju uzsākt procedūru un bloķēt Vācijas likumu, kas paredzēja, ka jebkuram ES valstu pārvadātājam, iebraucot Vācijā, to auto vadītājiem jāmaksā Vācijas minimālā alga, kas iedragātu Latvijas uzņēmumu konkurētspēju.

Noraidīta t.s. pirmā Mobilitātes pakotne, kas paredzēja, ka Vācija un Francija varētu ierobežot konkurenci savu autoceļu kravu pārvadājumos tai skaitā Latvijas uzņēmumiem, kas strādātu šajās valstīs. Lēmumi vairākkārt tika pieņemti tikai ar vienu vai dažu balsu pārsvaru EP plenārsēdēs, tomēr R. Zīlem, ilgstoši koordinējot svarīgāko valstu deputātus,  izdevās neļaut kreiso Rietumeiropas valstu partiju politiķiem pieņemt protekcionisku tiesību aktu paketi. 

Ieguvums Latvijai

Latvijas uzņēmumi un to auto vadītāji nav zaudējuši iespēju darboties starptautiskajos kravu pārvadājumos ES, un mūsu valstī reģistrētām mašīnām nav jāatgriežas Latvijā piespiedu kārtā bez kravas. Saglabātas iespējas uzņēmumiem konkurēt ES tirgos un nezaudēt darba vietas. 

Finanšu un banku joma

Kā TAX3 komitejas pirmais priekšsēdētāja vietnieks Zīle vadījis šīs komitejas sēdes. Komitejas vizītes laikā Rīgā medijiem un deputātiem norādījis, ka netīrās naudas atmazgāšanas jautājumi nav unikāli aktuāli tikai Latvijai un Igaunijai, bet visai ES banku sistēmai.

Ieguvums Latvijai

Komitejas gala ziņojumā ir beidzot panākts nosodījums par tā saucamo “zeltu vīzu” (termiņuzturēšanās atļauju un arī pilsonības) tirgošanu; panākta prasība to atcelt visā ES.

Izdevies panākt, ka tiek atzīts Krievijas un citu trešo valstu pilsoņu un kompāniju naudas atmazgāšanas apdraudējums Eiropas Savienībā.

Kā atbildīgais deputāts R. Zīle ir virzījis arī tiesību aktu par administratīvo sadarbību PVN jomā. Tas pilnveido nodokļu dienestu sadarbību visās ES valstīs, tādējādi mazinot pārrobežu PVN krāpniecību.

Ieguvums Latvijai

Ir ierobežota pārrobežu PVN krāpniecība. Lielākoties tas ietekmējis lietoto auto tirgu un tā saucamās PVN karuseļa shēmas. Iespējas iegūt daudz lielākus ienākumus Latvijas budžetā no PVN krāpniekiem. 

Daudz vairāk Eiropas Parlamentā ir iespējams panākt, ja deputāts ieņem EP amatus.

Kādi ir R. Zīles amati EP?

R. Zīle ir viceprezidents 3. lielākajā EP politiskajā grupā – ECR (Eiropas konservatīvo un reformistu grupa).

Bieži esmu pārstāvējis ECR Prezidentu konferencē (pēc būtības EP frakciju vadītāju sanāksme, kas EP prezidenta vadībā lemj par visiem būtiskajiem politiskajiem  jautājumiem. Šajā nozīmīgajā EP sanāksmē pirmo reizi skanēja latviešu valoda un arī mūsu intereses. Pārstāvēju savu ECR grupu kā tās vadītājs vairākās oficiālās vizītēs ES prezidentūru laikos Latvijā, Igaunijā, Bulgārijā, Austrijā.

Ko tas devis Latvijai?

Ir bijusi spēcīgāka Latvijas interešu aizstāvība visdažādākajos jautājumos, pārstāvot ECR grupu Eiropas Parlamenta vadības sanāksmēs un debatēs.